غار یخمراد

غار یخمراد واقع شده در روستای کهنه ده سابقه‌ی زیادی داره و به خاطر سیل‌های زیاد بارها از بین رفته و بارها تخلیه شده و دوباره بدست اهالی   روستا ساخته شده و رونق گرفته و برای همین به کهنه ده معروفه.

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

غار یخمراد

غار یخمراد که یکی از جاذبه‌های این روستا هست. در قسمت شمالی یه دره‌ی عمیقی و منتهی به روستای آزادبر هستش که دهانه اون حدود 2640 متر از سطح دریا ارتفاع داره و طول غار از ابتدا تا انتهای اون کاملا” مشخص نیست و میگن که به خاطر وجود حفره های متعدد در اون کسی تا کنون به انتهای غار نتونسته بره.

غار یخمراد چالوس

اهالی روستای کهنه ده اعتقاد دارن که قبلا” بیماران با خوردن یخ غار که بطور دائمی و در حوض انتهای غار هستش و در هیچ فصل از سال این یخ ها ذوب نمیشن، حالشون بهتر میشده و برای همین به غار یخمراد معروف شده.

غار یخمراد روستای کهنه ده
بهترین موقع برای رفتن به این غار آخر زمستون و مخصوصا”  فصل بهار هستش چون توی این فصل آب‌های ناشی از بارون ها قطره قطره در داخل غار تبدیل به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا می‌شه و همینطور در محوطه بیرون غار، منظره گیاهان کوهستانی معطر فضا رو زیبا و مطبوع تر میکنه و برای همین پیشنهاد من برای بازدید از این غار فصل بهار هستش.

راه دسترسی به غار یخمراد از سمت کرج توی جاده چالوس، نرسیده به گچسر بعد از دوراهی گچسر و بعد ازگذشتن از روستای وله، روستای کهنه ده هستش که شما رو به غار یخ مراد میرسونه.
این غار متعلق به دوره ی دوم زمین شناسی مزو زوییک یا میان زیست هستش که از عمرش حدود 70 تا 230 میلیون سال میگذره.

غار یخمراد مسیر

نکته ی غار در اینه که دمای طاق با دمای کف غار فرق میکنه و همچنین این غار تونل ها و دهلیز ها و حفره ها و چاه های مختلفی داره و بیشتر کف و دیواره ها و طاق از یخ و قندیل درست شده.

نکتهٔ مهم دیکه ی این غار مطبق بودن اون هستش که بین غارهای ایران کمتر دیده می‌شه. در قسمتی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاعی بیشتر از 30 متر هست که این غار رو از این نظر متفاوت کرده.
دیدن این غار رو بهتون پیشنهاد میکنم و لباس و لوازم غارنوردی ترجیحا” همراهتون باشه.

مسیر دسترسی 

غار یخمراد توی 65 کیلومتری مسیر جاده تهران چالوس هستش. بعد از گذشتن از پل و دوراهی گچسر در سمت چپ جاده راه فرعی خاکی به طول حدود 4 کیلومتر هست که به روستای کهنه ده منتهی میشه و در آخر به روستای آزادبر وصل میشه. کنار روستای کهنه ده به یک دو راهی میرسید که سمت راست به سمت غار میره.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *