کال جنی در طبس

امروز می خوام ببرمتون به دره ی جنی که اسم رسمیش کال جنی هستش. کال در لغت به معنی گودال یا جایه که آب زمین رو شسته و اون رو به شکل دره یا شیار درست کرده.

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

کال جنی

کال جنی توی استان خراسان جنوبی قرار داره و اگه دقیق تر بخوام بگم میشه اطراف روستای ازمیغان. قبل از اینکه آدرس کاملش رو بدم بهتون باید بگم که نباید تنهایی به اینجا برین ، حتی اگه جن و روح براتون خرافاته!!!

 

کال جنی طبس

از دو راه میشه وارد این دره شد که اولیش همین انتهای جاده هست که میرسه به اول کال جنی و به کوه وصله ، راه دوم اینه که از وسط همین جاده ی خاکی وارد شیارای کال جنی بشین. راه اول مسیر پیشنهادیه من به شماست و این مسیر با صفاتره و به خاطر چشمه ای که از کوه سرازیر میشه سرسبزترهم هست.

کال جنی دیواره داخلی

وقتی وارد گودال جنی بشین اولش حتما میگین یه دره ی طبیعی هست که بعد از سالیان سال توسط آب و فرسایش خاک بوجود اومده ، اما داستان از این قرار نیست! کال جنی یه بنای ساخته شده به دست بشره و قدمتش رو برای دوره ی ساسانیان می دونن.

کال جنی توضیحات

توی ارتفاع 2 متری از زمین یه چاهی هست که درواقع ورودی بنای کال جنیه که وقتی وارد این چاه میشین با کمک گرفتن از شیارها باید 8 متر برید بالا و بعد یه تالار میبینین که در دو طرفش 2 راهرو هست و هر راهرو چندتا اتاق داره و اگه دقت کنین هنوز هم میشه جای تیشه ی معمارای اون دوران رو روی دیوار اتاق ها دید. در انتهای کال جنی هم یه چیزی مشابه همین تالار و اتاق ها وجود داره که البته به خاطر گذر زمان و شرایط آب و هوا دیگه از بین رفته و در سال 1380 یک مربی صخره نوردی از طرف فدراسیون کوهنوردی با طناب و وسایل مورد نیاز به این بنای تخریب شده فرستادن و مشاهداتش به ما میگه این دو تالار شبیه هم هستن.

کال جنی نمای داخلی

کارشناسان میگن احتمالا این مکان محلی برای یکتا پرستان بوده.

وقتی تو این دره راه میرین نقشای فوق العاده زیبایی روی دیواره ها توسط طبیعت بوجود اومده. بین این دیواره ها ، تونل ها و حفره هایی هست که احتمالا راه های ارتباطی بین اتاقک ها و قسمت های مرتبط به هم در کال جنی بوده. یکی دیگه از جذابیت های کال جنی وجود خونه هایی هست که به اونا خانه گبرها میگفتن که تو دل دیواره کوه ها قرار داره و برای ساکنین زرتشتیان بوده که برای 2000 سال پیش هستن.

کال جنی خراسان جنوبی

راستی چرا بهش میگن کال جنی؟؟؟؟

بهش میگن دره ی جنیان چون جای مخوفی هست و برای همین بومیای این منطقه بهش میگن کال جنی و البته داستان های مختلفی راجعبش میگن اما راست و دروغش معلوم نیست.

 

کال جنی نمای درونی

مسیر دسترسی به کال جنی

آدرس کاملش میشه جاده ی طبس به بشرویه برانی رو که 30 کیلومتر رفتین ، بعد از جدا شدن از جاده آسفالت و دوراهی استخر شاعر بعد از 5 کیلومتر به یه دره می رسین. درست حدس زدین خودشه کال جنی…

به هر حال اگه دنبال طبیعت کویری و جای جالب و مهیج و البته یکمی مخوف هستین کال جنی رو از دست ندین…
E565004 N334924موقعیت جغرافیایی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *