غار کتله خور

غار کتله خور

غار کتله خور غاری فوق العاده برای بازدید و دارای قندیل هایی مثل غار علیصدر همدان. غاری در نزدیکیه زنجان و همدان. غاری که معتقدن که انتهاش به غار علیصدر میرسه. شاید به همین دلیله که از لحاظ جنس دیواره ها به علیصدر نزدیکن. واقعا” جاییه که باید رفت حتی اگه ازتون دور باشه اما، ارزش دیدن رو داره…

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

غار کتله خور

در بعضی ازمناطق غربی ایران به کوههایی که ارتفاع کمی دارن کتله میگن و احتمالاً چون این غار توی یکی از این کوهها قرارداره و خورشید هم از پشت اون طلوع میکنه و به جای کتله خورشید به آن کتله خور میگن. سال 1365 گروهی از غارنوردان زبده ی همدان بازدید کاملی از غار کتله خور داشتن و به این نتیجه رسیدن که این غار از دوران ژوراسیک به وجود اومده و شکل گرفته.

غار کتله خور زنجان

دهانه غار توی ارتفاع 1700 متر از سطح دریا واقع شده و اختلاف ارتفاعش با ارتفاع چشمه‌ای که آبهای حاصل از ریزش های جوی غار رو خارج می‌کنه و به رود شور می‌ریزه، 50 متر هستش.

غار کتله خور گرماب

غار کتله خور از سه طبقه تشکیل میشه و دارای تونل های فرعی و استلاکتیت ها و استلاکمیت ها و ستون های بسیاری در مسیرهای اصلی غار هستش. قندیل های مخروطی آویزون از سقف های این غار به خاطر داشتن مواد ناخالص، رنگ های متنوعی دارن و اونا که ترکیباتی به  ندارن و یا کمتر هستن به شکل بلور شیشه ای بسیار شفاف دیده میشن.

غار کتله خور نمای درونی

جنس غار کتله خور آهکی هست که در بعضی قسمت های اون گل رس و خاک های دارای اکسید آهن هستن. این غار از لحاظ   قدمتش تقریبا” همسن غار علیصدر هستش. البته این دو غار از دو نظر با هم فرق میکنن. یکی اینکه غار کتله خور تقریبا خشک هستش و همچنین آهک های غار کتله خور نسبت به آهک های غار علیصدر بسیار خالص تر هستند که خود این موضوع عاملی شده برای زیباتر شدن غار کتله خور، چون که خالص بودن آهک ها باعث شفاف تر شدن قندیل ها و همچنین عبور نور ازشون میشه و در مورد اولین تفاوت خب میدونیم که غار علیصدر یک غار آبیه و رنگ قندیلاش سفیدن.

غار کتله خور قندیل

این غار رو به سه بخش فرهنگی، ورزشی و تفریحی تقسیم کردن. بخش ورزشی اون مورد استفاده ی غارنوردان و صخره‌نوردان قرار می‌گیره که حدود 4 کیلومتره که هنوز هم آخرین نقطه ی غار کشف نشده‌ و یک نکته جالب توجه در رابطه با غار کتله خور اینه که حدس میزنن این غار در نهایت به غار علیصدر در همدان وصل میشه.

غار کتله خور آهکی

بخش تفریحی این غار کتله خور هم که برای بازدید کنندگان مورد استفاده هستش حدود 2 کیلومتره مسیر مستقیمی هستش که گفته میشه این مسیر فقط یک سوم کل غاره.

غار کتله خور ورودی
یکی دیگه از نکات قابل توجه دیگه ی این غار اینه که این غار تعدد طبقات داره که این گونه غارها توی دنیا بسیار کم نظیرن.

غار کتله خور راهرو

مسیر دسترسی به غار کتله خور

غار کتله خور در استان زنجانه و از شهر زنجان 147 کیلومتر فاصله داره و تقریبا” 2 ساعت و 40 دقیقه تو راهین و همچنین از همدان 173 کیلومتر فاصله داره و نزدیک ترین شهر به این غار شهر گرماب هستش.

2 پاسخ
    • محمد رضا خوش آمال
      محمد رضا خوش آمال گفته:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه ما رو دنبال می کنید.
      فعلا” توری رو نداریم اما توی ایمیلتون راهنماییتون می کنم.

      پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *