روستای میمند

امروز می خوام ببرمتون به جایی که اهالیش هنوز که هنوزه دارن در دل کوه و صخره ها زندگی می کنن! بله درست شنیدین در دل صخره و با کمترین امکانات ممکن! روستایی که اهالیش همه مسن هستن چون جووناشون نتونست با این امکانات فوق العاده کم کنار بیان و برای همین رفتن به شهر های مختلف. حالا آشنا شین با روستای میمند که در 220 کیلومتری کرمان قرار داره…

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

روستای میمند تابلو ورودی
روستای ميمند دست آوردي بي نظير از نبوغ هنري بشر در گذشته‏ هاي دور هست به طوری كه با استفاده از حداقل امكانات به بهترين شيوه از معماري در بستر طبيعت موجود دست يافتند.

روستای میمند بیرون خانه
اين روستا به دليل اینكه در درون زمين كنده شده و در مقابل گرما و سرما و عوامل جوی مختلف مقاومت زيادي داشته ،‌ بعد  ازسالهای بسیار هنوز هم به صورت نسبتا سالم باقی مونده.

از دلايل ماندگاری اين روستا و در واقع از ارزشهاي ويژه اين مكان، ارتباط تنگاتنگ سنت زيست و معيشت و سنت ساخت اهالی روستای میمند با طبيعت اطرافشون هستش، به طوری كه به صورت يك چرخه بسيار قوی به پايداری و سازگاری با كليه عوامل طبيعي پيرامون رسيده و با پيشرفت تكنولوژی و جايگزين شدن شيوه هاي ساخت و زيست جديد، هنوز هم روستای میمند همراه با بسياری ارزشهای برجسته ی خود به حيات ادامه می‏دهد این سکونتگاه سه مرحله کوچ زیر رو داره:
استفاده از مراتع سرسبز اطراف روستا در چهار ماه اول سال برای دامها و انتقال كامل سكونت به اين مكان

استفاده از محصولات مزارع و باغ ها در چهار ماه دوم سال و انتقال سكونت در جوار باغ ها و مزارع در تابستان

استفاده از بستر طبيعي كنده شده در دل كوه جهت پناه بردن از سرمای زمستون در چهار ماه آخر و همچنين به دليل اینكه اين روستا در همه وجوه در ارتباط تنگاتنگ با طبيعت هستش، حداقل دخل و تصرف رو توی طبيعت ايجاد کرده و به همين دلیل چشم اندازهای طبيعي بسيار بكر و دست نخورده ای در اطراف روستا ديده ميشه به طوری كه درفاصله چند كيلومتری روستای ميمند بكلي منظر محيط عوض شده و بكر بودن فضا كاملا مشخص هستش.

روستای میمند خانه
تاریخچه اثر: در مورد تاريخچه روستا، صحبتهای متفاوتی شده ، عده ای به اظهار نظر باستان شناسی در 20 سال پيش استناد کردند و به دليل اينكه گفته میشه ايشان نقوش سنگ نگاره موجود در منطقه را به 12000 سال قبل نسبت داده اند، قدمت روستا را 12000 سال پيش برآورد میکنن. ولی اونچه كه در اين مورد ميشه به طور قطع گفت، وجود سفالهايي است كه از دژ ميمند بدست آمده و توسط معاونت پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي بررسی و به دو تا سه هزارسال پيش نسبت داده شده.
بنابراين می‏توان گفت كه قدمت روستا رو حداقل دو تا سه هزارسال پيش برآورد می کنند.

روستای میمند مسجد

موزه میمند نیز از دیگر واحدها با تغییر کاربردی است که آثاری از ترکه‌ بافی، جاجیم، حصیر، سفتوبافی ،نمدمالی ،ابزار آهنگری ، ریسندگی و بافندگی به عنوان گوشه ای از هنرهای زنان و مردان میمندی برای رسیدن به زندگی سالم در آن توجه گردشگران رو به خود جلب می کنه.

واقعا” وقتی به میمند میرین انگار برگشتین به سال های خیلی دور و میبینین که اهالی هنوز هم دارن توی خونه های سنگی زندگی میکنن و میشه تجربه ی زندگی با امکانات اولیه رو تجربه کرد.

میمند علاوه بر موزه ، دارای حسینیه، مسجد، حمام هستش و منبع درآمد اهالی از فروش گیاهان دارویی و فروش صنایع دستی و عسل هستش و حتی بعضی از اهالی خونه هاشون رو به گردشگرا اجاره میدن.

روستای میمند نقشه

مسیردسترسی به روستای میمند

میمند مرکز دهستان میمند، بخش مرکزی، شهرستان شهربابک، در استان کرمان هستش. فاصله ی روستای میمند تا شهر کرمان 220 کیلومتر هستش. میمند در 36 کیلومتری شمال شرقی شهر بابک قرار داره و دشت خاتون‌آباد (دهشتران) در جنوب و کوه خورین در شمال غربی آبادی هست و دارای طول جغرافیایی 23  ْ55 وعرض جغرافیایی 14  ْ30 و ارتفاعش از سطح دریا 2240 متر هست.

2 پاسخ
  1. علی
    علی گفته:

    سلام
    من یک دانشجوی گردشگری هستم و تازه شروع کردم درسم رو . ممنون از سایت خوبتون . امیدوارم که روزبه روز قوی تر کار کنیدو برای ما دانشجویان مطالب جذابی به همین صورت بزارین. با تشکر

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *