دریاچه گهر ، نگین زاگرس

بهترین فصل برای سفر به دریاچه گهر همین تابستونه.خیلی از تورها این روزها آفرهایی برای سفر به دریاچه گهر دارن. گهر در میان رشته کوه اشترانکوهه که این کوه در شرق استان لرستان و یکی از بلندتیرن رشته کوه های زاگرسه.

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

دریاچه گهر لرستان

این دریاچه به نگین زاگرس معروفه.اگه عکساشو ببینین متوجه میشین که با این رنگ فیروزه ایه روشنش یکی از زیباترین دریاچه های ایرانه.

دریاچه گهر

گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایرانه که با حدود 1.5 کیلومتر طول و 400 تا 800 متر عرض و چهار تا 28 متر عمق در 33 کیلومتری جنوب شرقی دورود با ارتفاع 2 هزار و 350 متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوهه. طبیعت این منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسیار زیباس.

دریاچه گهر درود

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین لرزه بزرگ به وجود اومده.این دریاچه روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار داره. بنابراین این دریاچه احتمالا در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش، سنگ ریزش تشکیل شده.

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشیه که ساحل آن به جز قسمت مدخل دریاچه که ساحلی ماسه‌ای داره و به تدریج عمیق می‌شه،در کلیه نقاط دارای ساحلی ماسه‌ ایه،جنگلی انبوه وجود داره که این جنگل هم در معرض خطره. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزه که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگه منتهی می‌شه.

دریاچه گهر اکوتوریسم

با حدود 40 دقیقه پیاده‌روی می‌شه به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید که یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعیه. عمقش کمه و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شه به خوبی دید.

آب اصلی تامین کننده در یاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی تاپله است که دارای آبی بسیار خنک ورنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگ ریزه یاقلوه سنگه که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شه و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شه.

این دره در امتداد دریاچه گهر، پس از چند کیلومتر وارد دره صخره‌ای با عرض تقریبی 500 متر می‌شه. تنگه باریکی که رود سفید آب یا گهر رود در آن جریان دارد دارای کوه‌ها و صخره‌های بلندیه که فقط پیاده میشه  راهپیمایی کرد.در این دره زیبا و دلنشین انواع درختان از قبیل گردو، سیب، انجیر،توت، بادام، پود، کلخن، انگور و… روییده‌.

دریاچه گهر استان لرستان

دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشیه. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای،کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیست می‌کنن.

اغلب اروپاییان و سیاحان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می‌شناسنن که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال ۱۸۹۰ میلادی توانست مدت ۳ماه در این منطقه تحقیق کنه و هزار کیلومتر راهپیمایی کنه ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال ۱۸۸۸ میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کنه.

دریاچه گهر طبیعتی زیبا

نکته ی مهم اینکه جهت عزیمت به گهرازسمت الیگودرزحتما ازماشین شاسی بلند یا نیسان یا مینی بوس استفاده کنین.

مسیر دسترسی به دریاچه گهر

از شهر الیگودرز باید به دریاچه برسین.قسمت ماشین رو حدود 70 کیلومتر تا دریاچه فاصله داره و باید چندین روستا رو رد کنین تا به گهر برسین.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *