قلعه دختر ، قلعه ای با استراتژی دفاعی مدرن

قلعه دختر بشرویه یکی از قدیمی ترین و زیباترین آثار تاریخی شهرستان بشرویه هستش که بالای کوهی مخروطی شکل با ارتفاع 400 متر از سطح زمین قرار داره. این قلعه زیبا تو استان خراسان جنوبی قرار داره.
[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

قلعه دختر

سه سمت اطراف قلعه دختر دره های غیر قابل عبور و فقط از سمت جنوبی اون میشه برای عبور استفاده بشه. بالای قلعه تعداد زیادی برج با ارتفاعهای 3 تا 4 متری با دیوارهای پیوسته وجود داره که چند تا محفظه و اتاق هم که برای جمع آوری آب و خوراک و سکونت بوده اطرافش ساخته شده با وجود اینکه تقریبا این ساختمون ها از بین رفته ولی به خاطر مصالح محکم استفاده شده هنوز دیوارهاش وجود داره.

قلعه دختر بشرویه

قلعه طوری قرار گرفته که به کل دشت اطرافش مسلطه و به فاصله چند کیلومتری از قلعه کاملا معلومه. تو قسمت شرقی کوه قلعه، زمینی صافی است که بر اساس گفته ها آب بشرویه توی این زمین برای کشاورزی استفاده میشده و بعدا چون زمین های الان بشرویه مناسب تر بوده جریان آب و عوض کردند.

قلعه دختر بشرویه خراسان جنوبی

ساخت قلعه دختر به دلیل نوع ساخت و معماری قلعه و نمونه های موجودش در سایر نقاط کشور و معماری مربوط به قبل از اسلام و خصوصا دوره ساسانیان مربوط به هزاران سال پیش و دوره ساسانیان هست. مردم محلی نیز این اعتقاد رو تایید می کنن و همچنین سازمان میزاث فرهنگی هم اطلاعات کاملی جز اینکه قلعه مال دوران ساسانیان هست نداره.

قلعه دختر - خراسان جنوبی

در قرن هفتم و توی دوره اسماعیلیان در جنوب خراسان و منطقه قهستان این قلعه جزو پناهگاهای اسماعیلیان توی تون و طبش بوده. این قلعه در نیمه قرن هفتم هجری توسط مغولان ویران شده. نوع ساخت قلعه نشان از استراتژی دفاعی ایست که با حداقل نیرو میشه از قلعه دفاع کرد و همینطور به خاطر دید باز از چهار طرف هر حرکتی و تشخیص داد.

قلعه دختر - ساسانیان

مسیر دسترسی

قلعه دختر در 12 کیلومتری غرب بشرویه قرار داره. این قلعه در فصله 262 کیلومتری بیرجند، 134 کیلومتری طبس و 917 کیلومتری تهران قرار داره.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *