گوردخمه‌ اسحاق‌ وند

گوردخمه اسحاق وند یکی از اسرار آمیزترین آثار تاریخی استان کرمانشاه هستش که توی شهرستان هرسین قرار دارند.

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

گوردخمه اسحاق وند

گوردخمه نوعی معماری تپه ای هست و درواقع فضایی هستش در کوه ها ، تپه ها ، صخره ها که در برای خاکسپاری متوفیان ساخته میشده.

نام گوردخمه اسحاق وند از روستایی به نام اسحاق وند که در همون اطراف هست گرفته شده، اما این گوردخمه‌ها در میان مردمان محلی به فرهاد تاش هم معروف هستش.

گوردخمه اسحاق وند خودش شامل سه گوردخمه هست:

گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گوردخمه ی دیگه قرار داره و به عرض 2.10 متر هستش. گوردخمه سمت چپ به شکل طاقچه‌ای به عمق 85 سانتیمتر و عرض 2.10 متر هستش و گوردخمه وسطی یا میانی به عمق 1.75 و عرض 1.63 متر هستش.

گوردخمه اسحاق وند سه گانه

اطراف هر یک از این گوردخمه‌ها قاب‌بندی شده و در قسمت بالای گوردخمه اسحاق وند وسط، تصویری وجود داره از مردی به شکل تمام قد، به ارتفاع 1.87 متر که با چهره‌ی نیمرخ روی سنگ حجاری شده. این شخصیت لباس چین دار بلندی به تن داره و دست‌های خودش رو به حالت نیایش در جلو و رو به روی صورت خودش قرار داده.

در مقابل این تصویر یک مشعل هست به ارتفاع 83 سانتیمتر و بعد اون یک آتش‌دان به ارتفاع 94 سانتیمتر وجود داره و در پشت این آتش‌دان، فردی به ارتفاع 80 سانتیمتر حجاری شده که دست‌هایش را بلند کرده و از پشت یک شئ را گرفته است.

گوردخمه اسحاق وند کرمانشاه

در گذشته گوردخمه اسحاق وند را به دوره ماد نسبت می‌دادند، ولی امروزه در مورد زمان ساخت آنها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

هرتسفلد، باستان‌شناس برجسته، گور دخمه ی اسحق رو به دوره هخامنشی نسبت می‌ده و معتقده که گوردخمه میانی قبر گئومات مغ هست. بوده. گئومات مغ کسی بوده که به نوشته کتیبه بیستون وانمود کرده که پسر کوروش بزرگ

اگرچه افراد دیگه ای هم گوردخمه اسحاق وند رو متعلق به دوره هخامنشی می‌دونن، ولی نسبت دادنش رو به “گئومات مغ” بی‌پایه و اساس می‌دونند. در آخرین پژوهش‌ها این گوردخمه‌ها را به دوره سلوکی نسبت دادن ، چراکه در زمان اشکانیان نقش آتش‌دان و پیکره شخصیتی که هر دو دست‌هایش را بلند کرده و از پشت شی را گرفته، حجاری شده.

گوردخمه اسحاق وند که گوردخمه‌هایی سه‌گانه هستند یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان هرسین در استان کرمانشاه محسوب می‌شن و جذابیت خاص خودشون رو برای گردشگران دارن و اگه به کرمانشاه رفتین ، گور دخمه ی اسحق رو از دست ندین.

  • گوردخمه اسحاق وند هرسین

مسیر دسترسی

گوردخمه اسحاق وند در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر هرسین و در شمال شرقی روستایی به نام ده نو هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *