مسجد و مدرسه آقابزرگ

مسجد و مدرسه آقابزرگ

یکی از زیباترین و باشکوه نرین مسجدهای ساخته در زمان قاجار ساختمان مسجد و مدرسه آقابزرگ در شهر کاشان و استان اصفهان هستش. این مسجد توی خیابان فاضل نراقی شهر کاشان قرار داره. این ساختمان بین سالهای 1250 تا 1260 هجری قمری با سرمایه گذاری حاج محمد تقی خانبان ساخته شده. از جامله مصارف این محل میشه به استفاده برای نماز جماعت و درس و بحث برای دامادش ملا مهدی نراقی دوم که به آقابزرگ معروفه ساخته شده و به همین اسم شناخته میشه.

مسجد و مدرسه آقابزرگ

معمار مسجد و مدرسه آقابزرگ فردی به اسم استاد حاج شعبان بوده. کل بنا همینطور گنبدش که از بزرگترین گنبدهای آجری هستش از آجر می باشه و داخل بنا نیز تزئیناتی مثل  کاشی کاری، آجرکاری، کتیبه های نفیس گچی و کاشی، مقرنس کاری، خطاطی ثلث و نستعلیق و نقاشی به کار رفته که کار نقاشی این مدرسه به وسیله استاد محمد باقر قمصری انجام شده.

مسجد و مدرسه آقابزرگ 1

خط های روی کتیبه های مسجد به وسیله اساتید خوشنویسی کاشان نوشته شده. افرادی که این خطوط زیبارو نوشتن محمد ابراهیم (جد خاندان معارفی)، محمد حسین (جد خاندان ادیب) و بسلمه های طغری توسط سید صادق کاشانی نوشته شده هستن. ورودی بسیار زیبای مسجد از سقفی است که با مقرنس های معلق گچی و نقاشی به شکل زیبایی تزئین شده و دیوارهای جلوخان از کتیبه بالای سردر تا کف تختگاه ها دو طرف ورودی با کاشی های خشتی الوان پوشیده شده.

مسجد و مدرسه آقابزرگ 2
ساختمان اصلی مسجد و گنبد و بارگاه با شکوهش عظمت ساختمان و طرح عالی و نقشه بی نظیر به خصوص دقایق و فنون معماری اصیل ایرانی که در آن بکار برده شده، یکی از بناهای مهم ایرانی اسلامی بشمار می رود. پس از ورود به محوطه مدرسه، دو صحن فوقانی و تحتانی و حجره های محل سکونت طلاب و گنبد آجری با شکوه و گلدسته های دو طرف آن خود نمایی می کند.

مسجد و مدرسه آقابزرگ 3

علاوه بر این دو حیاط خلوت، آب انبار بزرگ، شبستان دیگری در پشت گنبد، ساختمان مسجدی که در جنب گنبد واقع است و محراب کاشی کاری واقع در شبستان جنب گنبد که در حقیقت مجموعه ای است از هنرهای کاشی کاری، گچبری، کتیبه نویسی، مقرنس کاری ونقاشی، از جمله متعلقات این بنای عظیم است. مسجد آقابزرگ از نظر پلان جزو مساجدی است که دارای سه شبستان می باشد و نکته مهم وقابل توجه در این محل تلفیق مسجد و مدرسه است. تمامی بنا با آجر ساخته شده و تزئینات بکار رفته در آن جذابیت خاصی به این بنا بخشیده است.

مسجد و مدرسه آقابزرگ 4

مسیر دسترسی به مسجد و مدرسه آقابزرگ

این بنا در شهر کاشان در استان اصفهان و در خیابان فاضل نراقی می باشه.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *