کاروانسرای بهجت آباد

کاروانسرای بهجت آباد اصفهان

کاروانسرای بهجت آباد که از جمه کاروانسراهای استان اصفهان به حساب میاد و طبق شواهدی که در حال حاضر میشه گفت تقریبا” از بین رفته اند این کاروانسرا رو مربوط به دوران صفوی میدونن.

علت انتخاب اسم این کاروانسرا اینه که این کاروانسرا در محلی به نام بهجت آباد قرار گرفته و برای همین هم بهش میگن کاروانسرای بهجت آباد. اسم محلی کاروانسرای بهجت آباد، گله کوه هستش و بومیاب بیشتر با این اسم کاروانسرا رو میشناسن. مساحت این کاروانسرا چیزی حدود 1770 متر هستش و از لحاظ شکل ظاهری هم به شکل مستطیله و در دوره این کاروانسرا 7 برج به شکل نیم دایره دیده میشه که درواقع 4 تای این برج ها در چهار زاویه ی این مستطیل و 3 برج دیگه هم در وسط اضلاع مستطیل قرار گرفتن. متاسفانه سردر ورودی کاروانسرای بهجت آباد از بین رفته و چیز زیاد مشخصی رو نشون نمیده.

کاروانسرای بهجت آباد

در گرداگرد حیاط کاروانسرای بهجت آباد اتاق هایی قرار دارن که نعدادشون به 14 عدد میرسه و هر اتاق یک ایوان مجزا برای خودش داره و این ایوان ها و در واقع سطح این اتاق ها حدودا” 1 متر از سطح حیاط فاصله داره که 4 عدد پله این ایوان ها رو به حیاط وصل کردن. در پشت هر اتاق هم اصطبل هایی وجود داره که برای استراحت اسب هاشون بوده. در کنار این اصطبل ها هم اتاق کوچک دیگری هستش که استراحتگاهی برای افرادی بوده که وظیفه ی نگهداری از این اسب ها رو بر عهده داشتن و به اصطلاح به این افراد چهارپادار می گفتن.

کاروانسرای بهجت آباد هم مثل باقی کاروانسراهای بین راهی کشورمون محلی بوده برای پذیرایی مسافران و رهگذران و در تاریخ اسمش رو زیاد نشنیدیم چرا که استفاده ای کاملا” عمومی داشته و مختص افراد خاصی نبوده. همچنین سیاح معروفی مثل اولئاریوس هم که سفرنامش رو مطالعه کنین از لحاظ مکانی متوجه میشین که توی همین کاروانسرا اقامت داشته. در این کاروانسرا لوح هایی هم بوده که این روزها دیگه اثری ازشون وجود نداره.

مسیر دسترسی به کاروانسرای بهجت آباد

این کاروانسرا در فاصله ی 60 کیلومتر از شهر اصفهان قرار گرفته و از نظر جغرافیایی هم در سمت شمال شرقی اصفهان هستش.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *