باغ فین عمارت

باغ فین کاشان یکی از اصیل ترین مدل باغ ایرانی

باغ فین کاشان و حمام فین (که این حمام هم در همین باغ قرار داره) از مهم ترین و معروف ترین آثار ملی ثبت شده در یونسکو هستند که خوشبختانه هنوز که هنوزه به این باغ توجه بسیار زیادی میشه. میشه گفت این باغ از اهمیت بسیار بالایی برخورداره و یکی 9 باغ ایرانی هستش که معروف ترین این باغ ها عبارتند از باغ ارم شیراز، باغ شازده ماهان و باغ چهلستون و 5 باغ دیگر.

باغ فین استان اصفهان

باغ فین 23 هزار متر مربع مساحت داره و ساخت این باغ زیبا مربوط میشه به دوران صفویه و در بخش های معماری این باغ، مثل دیگر آثار دوران صفوی میتونین به معماری خاص و با سلیقه ی این باغ هم پی ببرید. این باغ در شهر تاریخی کاشان و درواقع در استان اصفهان قرار داره.

باغ فین معماری سقف

باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

در این باغ علاوه بر ساختمان ها و درواقع آثار معماری زیبا، عناصر دیگری هم تاثیر بسزایی دارن که مهم ترین این عناصر درختان و فضای سبز و مهم ترین عنصر مشهود این باغ آب هست. بله آب در ظاهر و باطن این باغ تاثیر بسزایی داره و این آب در جای جای این باغ به شکل های مختلف آب ساکن (مثل حوضچه ها و استخر ها)، آب روان (مثل جوی ها در مسیر ها و حیاط های باغ) و نهایتا” فواره ها که به شکل بسیار زیبا و تاثیرگذار در این باغ نمایان هستند دیده میشه.

باغ فین کاشان

باغ فین عمارت

در مورد حمام فین معروف هم باید بگیم که 2 حمام اصلی در باغ فین وجود دارند که حمام بزرگ و کوچک که به حمام قاجاریه و صفویه معروف هستند که یکی از مهم ترین و معروف ترین قتل های تاریخ ایران در حمام کوچک اتفاق افتاده که مربوط میشه به امیرکبیر و بعد از این اتفاق، به این حمام، حمام فین هم میگن. در گذشته ورودی این 2 حمام به شکلی بودند که افراد بدون نیاز به وارد شدن به محیط باغ می تونستن مستقیما” وارد این حمام ها بشن و از آن ها استفاده کنند اما امروزه درب های بیرونی این حمام ها بسته شده و بازدیدکنندگان فقط می تونن از داخل باغ به این حمام ها دسترسی داشته باشن.

باغ فین

عمارت های این باغ عبارتند از:

کوشک صفوی یا با عبارت دیگر شترگلوی شاه عباسی قصری کوچک است (کوشک در کل به معنی قصر کوچک می باشد) که در مرکز باغ قرار داره و در زمان شاه عباس اول محلی برگزاری برخی از جشن ها بوده که در دو طبقه ساخته شده بوده و امروزه تغییراتی در آن صورت گرفته.

برج و باروی اصلی باغ فین که دیواره ای مستحکم بوده که دور تتا دور باغ رو محصور کرده بوده و در ابتدا 4 برج اصلی داشته و بعد ها 3 برج و اصطبل به این بارو ها اضافه شد.

عمارت هشتی و سردر که در بخش ورودی باغ ساخته شده بوده.

خلوت کریم خانی که به شکل حیاط و 2 ساختمان تو در تو احداث شده بوده و امکان ورود به این قسمت هم بدون نیاز به ورود به داخل باغ محیا بوده. در حال حاضر این قسمت به عنوان میمان سرا برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده میشه.

شترگلوی قاجاری که به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. به دلیل علاقه ی زیاد فتحعلی شاه به این باغ و با توجه به تخریب زیاد این باغ بعد از وقوع زلزله، دستور بازسازی باغ صادر شد و در همان دوره شترگلوی قاجاری ساخته شد. این بنا در قسمت جنوبی باغ ساخته شده و زیبایی های بسیار دارد و متشکل است از صفه شاهنشین، حیاط خلوت ها و همینطور حوضخانه ها.

خلوت نظام الدوله که به دستور داماد فتحعلی شاه که حاکمیت وقت کاشان را بر عهده داشت در خارج از محیط باغ ساخته شد که اندرونی و حرمسرای او به حساب می آمده و در حال حاضر بخش های زیادی ازش از بین رفتند و در حال حاضر موزه ی ملی کاشان در بخش هایی از این خرابه ها و همینطور ساختمان جدید که چسبیده به خلوت نظام الوله هست قرار دارد.

عمارت بادگیر که در بخش شرقی باغ ساخته شده بوده و کاربری آن در سال 1334 تبدیل شد به کتابخانه امیرکبیر.

سیستم آبرسانی و تامین آب این باغ از موارد بسیار مهم و مهندسی شده ی آن زمان بوده که تا امروز هم مهندسی آن قابل تامل است. آب این باغ توسط چشمه سلیمانیه تامین شده که 2 کیلومتر از این باغ فاصله دارد.

باغ فین فواره

آب چشمه با استخری در پشت باغ میرسد و با استفاده از لوله های سفالی پخش می شود. طراحی این لوله ها به گونه ای بوده که حدود 1 متر زیر حوض ها و فواره ها بودند و باتوجه به شیب لوله ها و همینطور قطر لوله ها فشار این آب تامین شده و آب از فواره ها تامین میشه.

مسیر دسترسی به باغ فین کاشان

این باغ داخل شهر کاشان و در خیابان امیر کبیر قرار داره.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *