غار علیصدر ، زیباترین غار آبی ایران

غار علیصدر از بزرگرین ومعدود غارای آبی جهانه که تو استان همدان قرار گرفته. این غار تو ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر و از 2100 متر بالاتر از سطح دریاست. محوطه غار دالان های پیچدر پیچه. توی غار دریاچه بزرگی هست که باعث شده تنها راه دیدن غار استفاده از قایق باشه.  غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملیه که توسط سازمان میراث فرهنگی تو 15 دی 1387 در فهرست میراث طبیعی قرار داده.

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

غار علیصدر

تاریخچه

زمین شناسان قدمت سنگهای این غار رو به دوره دوم زمین‌شناسی (136-190 میلیون سال قبل) نسبت میدن. مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم‌ از آب آن بهره‌برداری می‌کردن. در صد سال گذشته هم، اهالی ده با هدایت آب اضافی تهر سراب به غار علیصدر، از اون تو فصل گرما به منظور مخزن و سدی استفاده می کردن که این باعث شده بودش که آب تو قسمت شرقی غار تا 2.20 متر بالا بیاد و امکان دسترسی و به غار تا سالها از ما بگیره  تا اینکه با وقوع زلزله مخرب فارسینج در 22 آذرماه 1336، و ایجاد شکاف در کف غار سراب ، آب نهر سراب قطع شد و 6 سال طول کشید تا آب غلر علیصدر به حالت عادیش برسه و مسیر ورود غار باز شه.

غار علیصدر- غار

اولین تحقیق حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده روی غار علیصدر تو سال 1342  توسط گروهی 14 نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد اما تا سال 1352 دهانه غار بسیار تنگ بود (حدود 50 سانتیمتر) تا اینکه تو سال 1353 عبدالله حاجیلو دهانه غارو به عرض 5 متر و ارتفاع 3 متر باز کرد و با گذاشتن روشنایی و چند قایق و بتن ریزی برای پیاده روی محلی برای بازدید گردشگران کرد. تو سر در غار چهره 4 نفر به عنوان کاشفین غار گذاشته شده.

غار علیصدر - کاشفین

تو اسناد روستا اسم ده علی سد نوشته شده و تو شناسنامه اهلی هم علی سرد نوشته شده. تو زمان احداث جاده برای روستا هم پیمانکار رو تابلو پروژه علیصدر می نویسه و از اون به بعد به روستا و غار علیصدر گفتن.

غار علیصدر - همدان

چگونگي ايجاد

تركيب آب حاصل از بارش قطرات باران با گاز دي اكسيد كربن موجود در هوا تشكيل اسيد كربنيك ضعيف داده و نفوذش تو زميناي آهكي و انجام واكنش شيميايي تركيب ناپايداری به اسم بي كربنات كلسيم درست کرده و چون اين ماده در آب محلوله توی لايه هاي آهكي ضخيم فضاهاي خالي ريزي ايجاد كرده واين فضاهاي خالي ميليون ها سال گسترش یافته و به مورور به هم وصل شده تا اين غار بسيار وسيع و شگفت انگیز تو دل زمين ايجاد شه.

غار علیصدر - آهکی

زيبايي هاي غار عليصدر

غار عليصدر از خیلی از نطرات به خصوص به خاطر گذرگاههاي ممتد آبي و درياچه هاي وسيع و قابل قايقراني  تو کل غار يكی از زيبا ترين جلوهاي طبیعیه كه فقط در تعداد کمی از غارهاي جهان مثل غار موليس در فرانسه و غارهاي شواليه وبوكان در استراليا چنین حالتی دیده میشه.

غار علیصدر - روستای علیصدر

آب درياچه غار بدون رنگ و بو و مزه اون معموليه وهيچ حيات جانوري در اون وجود نداره. درجه حرارت اون تو طول سال ثابت ودر حدود 12 درجه سانتي گراد و به قدري زلاله كه تا عمق 10 متري با نور معمولي و چشم غير مسلح بخوبي دیده میشه.

غار علیصدر - قایق

آب غار در قسمت هاي مختلفش از صفر تا 14 متر متقاوته. داخل غار منظره ای بسيا ر جدید داره و هواي داخلش يسبار پاك  هستش و هیچ گرد وغبار والودگي ميكروبي نداره و تو تابستون خنك و تو زمستون گرم و مطبوعه. همینطور هواي داخلش سبكه وحالت سكون مطلق داره به طوري كه اگر شمعي تو اونجا روشن شه هيچ  گونه حركتي در شعله شمع ديده نميشه.

غار علیصدر - روستا

تو برخي از نقاط غار 10 تا 11 كيلومتر پيشروي شده ولي هنوز تمام كانلها و شبكه هاي ارتباطي غار كشف نشده. تا الان 14 كيلومتراز غار كشف شده ولي فقط 4 كيلومترش نور پردازي شده.

غار علیصدر - نورپردازی

مجموعه ای در غار علیصدر برای رفاه بازدیدکنندگان هستش که دارای مهمانسرا، 10 ویلای چوبی یک و دو خوابه، 16 سوئیت اقامتی، 50 چادر صحرائی، رستوران ،بازارچه خريد مواد خوراكي و صنايع دستي، نمازخانه، سرويس بهداشتي توقفگاه اتومبيل وسايل بازي كودكان فضاي سبز و امكان كوهنوردي فراهم هستش.

غار علیصدر- مسیر دسترسی

مسیر دسترسی

غار علیصدر در روستاي عليصدر از توابع شهرستان كبودراهنگ و75 كيلومتري شمال غربي شهرهمدان قرار داره. غار عليصدر در ارتفاعات ساري قيه ( صخره زرد)‌ هستش.در اين كوه دو غار ديگر به نامهاي سوباشي (فاصله 11 کیلومتری) و سرآب (فاصله 7 کیلومتری)  وجود داره. ساعات بازدید از غار در نیمه اول سال همه روزه از ساعت 8 الی 17 و در نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 8 الی 15 هستش.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *