تالاب بین المللی شادگان

تالاب شادگان ونیزی در ایران…

تالاب شادگان جزو جاذبه هایی هستش که خیلیا تاحالا اسمش رو هم نشنیدن اما اگه بدونین چه جور جاییه، حتما” بازدید از این تالاب رو توی برنامه های سفرتون میزارین حتی اگه مسیرش براتون زیاد باشه. تالابی که بین المللیه و ثبت یونسکو شده و واقعا” دیدن داره. این تالاب فوق العاده از روستای سراخیه هم عبور میکنه که کوچه پس کوچه های این روستا رو تبدیل کرده به شهر آبی مثل ونیز ایتالیا البته نه به خاطر بافت شهری و سبک خیابان ها بلکه فقط و فقط به خاطر وجود آب در کوچه پس کوچه ها…
[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]
تالاب شادگان
وجود تالاب شادگان توی جنوب شهر شادگان به این شهر و حتی استان خوزستان جان و روحی فوق العاده داده. وسعت تالاب شادگان 400 هزار هکتاره و 296هزار هکتار اون جزو مناطق حفاظت شده توسط محیط زیسته. تالاب بین‌ المللی شادگان جزء بزرگ ترین تالاب های ایران هستش و توی استان خوزستانه. در همایش تالاب‌ های جهان که توی رامسر برگزار شده بود تصمیم گرفتند سه تالاب شادگان، خورموسی و خورالامیه با عنوان تالاب شادگان نامگذاری بشه و این سه تالاب رو یه جورایی با هم تلفیق کردن.
تالاب شادگان قایق
تالاب شادگان یک تالاب بین المللی رسمی هستش و حتی با وجود تنوع زیستی فوق العادش و جاذبه های گردشگری بسیارش، اما هنوز که هنوزه در ایران و حتی استان خوزستان شناخته شده نیست!!! جالبه بدونینحتی سرمایه گذاران خارجی آماده ی مشارکت توی این تالاب اند ولی متاسفانه تالاب بین المللی شادگان با وجود زیبایی های محیطیش و گونه های حیات وحشش هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفته و هر برنامه ریزی ای که براش انجام دادن هم هیچ وقت اجرا یا حتی پیگیری نشده…
تالاب شادگان خوزستان
متأسفانه به خاطر انجام پروژه‌ های توسعه صنعتی و راه سازی و … توی تالاب بین المللی شادگان باعث خشکسالی، کمی میزان آب ورودی به این تالاب به خاطر سد سازی و … و علاوه بر این مسائل کمی آب ورودی به کارون و ذخیره و پخش و انشعاب آب رودخانه کارون به منطقه های دیگه، آبراهی که در جنوب شهر اهواز و توی زمستون، با افزایش آب رودخانه، آب شیرین تالاب را تامین میکنه، خشک شده و تالاب بین المللی شادگان رو از آبراه حیاتی هم محروم کرده و دلیل دیگه ای برای کم شدن بسیار وسعت این تالابه.
تالاب شادگان روستایی
بخشی ازآب این تالاب هم از رودخانه ی جراحی و بارندگی های زمستون و جزر و مد های خلیج فارس تامین میشه و حجم حدودی آب ورودی از رودخانه ی جراحی یه چیزی حدود 900 میلیون متر مکعب در ساله.
تالاب شادگان شهر شادگان
روی تالاب شادگان مثل خیلی از تالاب های دیگه پوشیده شده از گونه های گیاهی مختلف که برای همین تبدیلش کرده به زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی کوچ کننده، که میگن توی فصل پاییز از کانادا، شمال اروپا و سیبری به این منطقه کوچ میکنن.
تالاب شادگان آبادان
تالاب بین المللی شادگان جزو زیستگاه های مهم ایران و محل کوچ زمستونی حدود 150 گونه پرنده (که 20 گونه ی بومی و 130 گونه ی غیر بومی) هستش که 13 گونه از اونها مثل اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، عروس غاز، اردک سرسفید، گیلانشاه خالدار، عقاب شاهی، عقاب تالابی خالدار و عقاب دریایی دم سفید در معرض خطر انقراض جهانی هستن اما متاسفانه شکار پرندگان توی تالاب همچنان به میزان زیادی انجام میشه و فروش پرندگان شکاری حاصل شده از این تالاب تبدیل شده به یکی از راه های امرار معاش روستاییان و بومیان این منطقه و تقریبا هر پرنده ای که بخواین توی سبد زنانی که کنار جاده ی مسیر تالاب بساط کردن پیدا میشه…
تالاب بین المللی شادگان گونه ی پرندگان
سه شهر بزرگ آبادان، شادگان و ماهشهر در حوالی و اطراف این تالاب و چندین روستا هم در کنار این تالاب هستن و حتی دو روستا هم در داخل خود این تالاب وجود دارن.
تالاب بین المللی شادگان تابلو
تالاب بین المللی شادگان از معدود تالاب‌ هاییه که توسط سازمان بین‌ المللی یونسکو ثبت جهانی شده. این تالاب یکی از مهمترین سرمایه‌ های طبیعی منطقه و جهانه و همونطور که گفتم همچنان ناشناخته مونده. تالاب بین المللی شادگان در 23/06/1975 در فهرست تالاب‌ های بین‌ المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.

M.Gaeini_Shadegan1

برای قایق سواری گردشگران توی این تالاب اسکله ای محلی کنار روستای سراخیه و درست در میانه راه دارخوین به شادگان در نظر گرفته شده که گردشگران رو به بازدید از تالاب میبرن.
تالاب بین المللی شادگان پرندگان
برای بازدید از این تالاب فصل تابستون به دلیل گرمای زیادش پیشنهاد نمیشه و بهترین فصل برای رفتن به این تالاب اواخر پاییز و اوایل زمستونه که علاوه بر شرایط آب و هوایی خوبش میتونین از دیدن پرنده های مهاجر که توی این بازه ی زمانی کوچ میکنن لذت ببرین.

مسیر دسترسی به تالاب بین المللی شادگان

برای رفتن به تالاب شادگان میتونین از اتوبان اهواز به آبادان که توی قسمت غربی این تالاب هستش استفاده کرد. این تالاب از شهر شادگان حدود 14 کیلومتر فاصله داره و مسیرش سر راسته و از آبادان هم 60 کیلومتر فاصله داره و حدود 50 دقیقه تو راهین.