کویر ابرقو یا ابرکوه

امروز میخوایم در مورد یکی دیگه از کویرهای ایران صحبت کنیم. کویر ابرقو یا ابرکوه نام این کویر زیباست. 20 کیلومتر از شهرستان ابرکوه به سمت شرق حرکت کنین به این کویر زیبا میرسین.

کویر ابرقو 1

کوه گینه، روستای اسفندآباد و روستای مهرآباد در غرب این کویر قرار داره، همچنین کوه پوزه سیاه و کوه حوض سفید در جنوب شرق، کفه بدر شیراز در جنوب، کوه چاه زرد در شرق و جاده ابرکوه شمال این کویر قرار دارن که محدوده این کویرو مشخص می کنه.

به طور متوسط این کویر از سطح آبهای آزاد 1460 متر ارتفاع داره و شکلش به حالت بیضی هستش که به حالت شمالی به جنوبه کشیده شده (قطر بزرگ 50 کیلومتر، قطر کوچک 35 کیلومتر). نمکزار بخش اصلی کویر ابرقو رو تشکیل داده. این نمکزارها به شکل فروافتادگی های پراکنده تشکیل شدن.

کویر ابرقو 2

قسمت جنوب شرقی از خاک های رسی به حالت باد کرده تشکیل شده. یک باتلاق در قسمت شمال غربی کویر بین نمکزار و باتلاق وجود داره که این باتلاق ها قسمت حاشیه شمال غرب کویر رو مثل یک نوار پهن می پوشونن. این کویر به وسعت 200.000 هکتاره که 1900 هکتار این کویر رو ماسه زارها پوشوندن و بقیه کویر نمکزار و خاک رسی هستش.

کویر ابرقو 3

در قسمت شمال غربی کویر ابرقو رودخانه کاسه رود و چند رودخانه دیگر باعث تامین آب این کویر میشن. حال خود رودخانه کاسه رود دلیلی برای متمایز بودن کویر ابرقو از سایر کویرها میشه که بهش نگین کویر نیز لقب داده شده.  از سمت یزد که به ابرکوه میرسین، رودخانه کاسه رود و که توی عمق 9 کیلومتری کویر جریان داره رو میبینین. وجود سیلاب ها و روان آب ها در دل کویر زیبایی بسیار عجیبی به این رودخانه داده. همواره با وجود نبود امکانات در اطراف این رود توزیست های زیادی دز سال از این محل دیدن می کنن و ما هم به شما پیشنهاد این سفرو میدیم.

کویر ابرقو 4

مسیر دستری به کویر ابرقو
دو مسیر برای رسیدن به کویر ابرقو پیشنهاد میشه. راه اول استفاده از جاده ابرکوه به تفت و بعدش استفاده از جاده خاکی مزرعه آخوند هستش و راه دوم جاده بین ابرکوه و  روستای مهرآباد و روستای اسفندآباد می باشه که
 کویر ابرقو در شرق این دو روستا و در فاصله کمی از اوناست.

>
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *