سوباتان گیلان

سوباتان ییلاقی در استان گیلان با آب و هوای خنک

تا حالا اسم سوباتان رو شنیدین؟؟؟ میدونین سوباتان اسم یکی از مناطق ییلاقی فوق العاده زیبا و خوش آب و هوای ایرانه؟ منطقه ای توی استان گیلان که بر عکس آب و هوای شهر های استان گیلان، از آب و هوای خنکی برخورداره و توی فصول گرم سال میتونید از این منطقه دیدن کنین و از آب و هوای اینجا لذت ببرین…

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

سوباتان گیلان

سوباتان که مثل یک شهرک ییلاقی هستش و درواقع محل زندگی صدها خانواده و اهالی لیساری هست. بیش تر توی فصل بهار و تابستان و حتی توی فصل پاییز (البته به شرطی که هوا هنوز زیاد سرد نشده باشه) این اهالی به سوباتان میرند و از آب و هوای ییلاقی و خوبش استفاده میکنن. در این منطقه چشمه هایی داره که پر از آب سردند و هوای فوق العاده خوبی هم داره و همچنین دارای زمین های سرسبز بسیار که از چمن پوشیده شدن هستش.

سوباتان

توی داخل سوباتان و حتی نقاط اطرافش گورستان های بسیاری از هزاران سال پیش تا به امروز موجود هستش که این موضوع نشون میده که سوباتان قدمت تاریخی و قدیمی ای داره. توی مرکز سوباتان حفره ها و گودال هایی هستش که سیلاب های اطرافش رو داخل این حفره ها میریزه و ممکنه برای همینه که این اسم رو برای این منطقه گذاشتن.

سوباتان لاله

جالبه که بدونین بر خلاف شهر های گیلان که در واقع مرطوب ترین استان کشوره و دمای این شهر ها کمتر پیش میاد که به یک درجه بالای صفر برسه، شما میتونین توی نقاط مرتفع سوباتان که از 1900 تا 2500 متر از سطح دریا هستش، حتی توی فصل تابستون هم آثاری از برف ببینین!

سوباتان سرسبز

برای همین هم هستش که آخرای پاییز، بومیان که بیش تر دامداری میکنن و به جنگل های دامنه رشته کوه البرز و سواحل خزر (لیسار) کوچ میکنن و فقط و فقط 3 خانواده هستن که توی روستای ییلاقی هونی-یش همچنان اقامتشون رو حفظ میکنن.

سوباتان دامداری

ساری داش (سنگ زرد)، پارک طبیعی درختان آلوچه با نام آلاچاق ، جایی که نوک کوه بصورت دوشاخه در آمده و به اینجا هاچا داش میگن، دشت بیده پشت، غار طبیعی سوباتان با نام غار گنجخانه، بازاچه سنتی، نمایشگاه مردم شناسی عشایر، چشمه ی باتمان بولاق که وسط سوباتان و آسبومار هستش و همچنین ییلاقات بالادستی ساری بولاق و چم چمی و باغدا گول که محل اقامت ایل مشهور شاهسون و دریاچه زیبای نئور از نقاط فوق العاده زیبا و دیدنی توی این منطقه هستن.

سوباتان چشمه

نکته ی جالب در مورد اینجا اینه که اهلی هنوز هم برق و گاز ندارن و حتی با توجه به تغییرات سیستم سنتی توی دل اجتماع سوباتان، هنوز که هنوزه صدها خانواده ی دامدار و عشایر به شکل سنتی و با سیستم سنتی فرهنگ بومیشون داخل سیاه چادرها و خانه هایی با دیوار های کاهگلی توی روستاهای اطراف سوباتان به دامداری اشتغال دارن.

سوباتان عشایر

ییلاق سوباتان به خاطر ویژگی های خاص طبیعیش مورد توجه بسیاری از اهالی و بازدیدکنندگان طبیعت گردی و علاقه مندان اکو توریسم هستش و هر سال هزاران توریست داخلی و خارجی به این منطقه ی زیبا و دیدنی و بکر میان.

سوباتان ابری

اقامت توی این شهر مثل شرایط دیگه ی این منطقه حالت سنتی داره و هتلی در سوباتان وجود نداره و شما میتونین برای اقامت، روی مردم خونگرم سوباتان حساب کنین و در کنار بومیان زندگی روستایی رو تجربه کنین که این موضوع خودش جذابیت بسیاری داره.

سوباتان تابستان خنک

مسیر دسترسی به سوباتان

اینجا یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی ایرانه که توی 20 کیلومتری شهر لیسار که از توابع شهرستان تالش توی استان گیلان و همچنین توی 39 کیلومتری شهر تالش و 19 کیلومتری دریاچه ی نئور قرار داره که از سمت شرق به جنگلهای انبوه تالش یا همون لیسار، از سمت غربی به مناطق ییلاقی اردبیل، از طرف شمال به رود خانه ی لیسار و از قسمت جنوبی منتهی میشه به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *