قلعه فلک الافلاک خرم آباد

قلعه فلک الافلاک نماد قدمت و شکوه در خرم آباد

قلعه ی فلک الافلاک در تپه ای تاریخی و داخل خود شهر خرم آباد هستش. قلعه ای فوق العاده که کمتر کسی رو میبینید که اسم این قلعه به گوشش نرسیده باشه و این بیانگر اهمیت این قلعه هستش…

[su_button url=”#map” style=”3d” background=”#3cf3db” color=”#000000″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: map-marker” icon_color=”#ed8038″ rel=”nofollow” title=”مشاهده مسیر بر روی نقشه”]مشاهده مسیر[/su_button]

قلعه فلک الافلاک خرم آباد
در اطراف این قلعه ی باشکوه میتونین رودخانه ی خرم آباد رو ببینین و توی قسمت شمالیش هم خیابون فلک الافلاک هستش که به خاطر نزدیکیش به این قلعه این اسم رو بهش دادن.
کسی نمیدونه تاریخ ساخت قلعه دقیقا” مربوط به چه دورانیه یا اینکه این قلعه رو کی ساخته فقط در همین حد میدونیم بنای اولیه ی این مجموعه توی قرن سوم میلادی بوده که درواقع میشه زمان شاپور اول ساسانی.

قلعه فلک الافلاک
ساخت قلعه ی فلک الافلاک بر بلندی صخره ها ی سنگی و مشرف بودنش به دره ی خرم آباد و همچنین وجود چشمه ی گلستان از ویژگی های این مجموعست.
اسم های مختلفی برای این قلعه نام برده شده که معروف ترین این اسامی دژ شاپور، سابر خاست، دزبر و قلعه ی خرم آباد هستند که آخرین نام انتخابی برای این قلعه، فلک الافلاکه.

قلعه فلک الافلاک لرستان
بیشترین تغییرات و بازسازی های این قلعه در دوره ی صفویه تا قاجار بوده. در قسمت شمالی قلعه ی فلک الافلاک بارویی 12 برجی بوده که هنوز هم اثرهایی از اونها رو میتونین ببینین. این بنا حدود 5200 متر مربع مساحت داره و درواقع شامل هستش از 8 برج، 2 صحن اصلی و حدود 300 جان پناه. بلند ترین دیوار این قلعه 23 متر ارتفاع داره از سطح تپه و برای ساخت این دیوار از خشت و ملات گچی و در نهایت آجر استفاده شده.

قلعه فلک الافلاک نمای بالا

وقتی از ورودیه برج جنوب غربی وارد قلعه ی فلک الافلاک بشین بعد از گذشتن از راهرو، به حیاط اول مجموعه میرسین و در گوشه ی جنوبی این حیاط ورودی حیاط دوم قرار داره. چاهی توی این حیاط هستش که عمق 40 متری داره و آب مورد نیاز این قلعه رو تامین می کرده.

قلعه فلک الافلاک در شب

محوطه ی باستانی قلعه ی فلک الافلاک حدودا” 120000 متر مربع هستش و مجموع ارتفاع تپه و قلعه به 40 متر میرسه. فضای اصلی داخلی این قلعه به 4 تالار بزرگ که در اطراف حیاط قرار دارن هستش. توی قسمت زیرین قلعه ی فلک الافلاک چشمه ای قرار داره که آب این چشمه از دامنه ی شمالی تپه سرچشمه میگیره.

قلعه فلک الافلاک حیاط
قلعه ی فلک الافلاک بعد از اینکه ثبت ملی شد و جزو آثار ملی ایران قرار گرفت، از این قلعه با نام موزه ی فلک الافلاک هم یاد کردند که شامل سه بخش باستان شناسی، هنرهای سنتی و موزه ی مردم شناسی هست. دیدنی ترین بحث توی موزه ی مردم شناسی قبرهای اهالی منطقه هستش که با قبرهای سنتی ایرانیان متفاوته و تفاوتش اینه که بالای سنگ قبر به شکل عمودی سنگی کار می شده و روی این سنگ عمودی نقش هایی از اسلحه، شکار یا چیزای دیگه حک شده که نشانگر شغل و حرفه ی فرد توی زمان زندگیش بوده.

مسیر دسترسی به قلعه فلک الافلاک

مسیر خاصی که برای رفتن به این قلعه میشه گفت اینه: شهر خرم آباد، خیابان فلک الافلاک، قلعه ی فلک الافلاک.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *