آبشارهای شوشتر (سیکاها)

یکی از مکان های دیدنی در استان خوزستان و شهرستان شوشتر آبشارهای شوشتر (سیکاها) هستش که به منظور استفاده گرفتن از نیروی آب برای آسیاب های صنعتی توی زمان ساسانیان ساخته شده. این مجموعه شامل آبشارها، ساختمان آسیاب و سیکا و تونل برای هدایت جریان آب هستش.

آبشارهای شوشتر

آبشارهای شوشتر توی خیابان شریعتی شوشتر و در جنوب پل بند گرگر قرار داره. طبق گفته ها رود گرگر در زمان شاپور اول ساخته شده که بیشتر برای رونق دادن به کشاورزی منطقه و رسوندن آب به جنوب و شرق شوشتر بوده. پل بند گرگر نیز برای جلوگیری از طغیان رودخانه زده شده و همچنین باعث وصل شدن شوشتر از شرق به اهواز و مسجد سلیمان شده. 40 آسیاب در محل در قسمت های شمالی، شرقی و غربی وجود داشته که برای تهیه آرد استفاده می شده. در حال حاضر آسیاب رضا گلاب که بازسازی شده فقط در حال استفاده هستش.

آبشارهای شوشتر 1

در انتهای قسمت غربی سیکا قرار داره. داخل این قسمت یک حوض 8 ضلعی به همراه کانال های کوچک وجود داره. راه تامین آب این حوض از طریق یک جوی هستش که از طریق دو کانال به داخل رودخانه می ریزه. در مورد خود کلمه سیکا معانی متفاوتی گفته شده. در لغت نامه دهخدا از آن به عنوان نوعی مرغاب یا نوعی درخت و یا قومی از هندوان گفته شده.

آبشارهای شوشتر 3

نکته جالب در مورد رود گرگر اینه که این رودخانه کاملا به صورت دستکند شاخته شده. مادام ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی از این محل به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی توی زمان قبل از انقلاب صنعتی نام برده. مجموعه به حالتی عمل می کند که سد گرگر مسیر رود را می بنده و سطح آب رو برای پر کردن 3 تونل کنده شده بالا میاره و این 3 تونل آب رو وارد مجموعه می کنن.

بخاطر نزدیک بودن این محل با بافت شهری شوشتر در زمان های کم آبی از آب این محل برای استفاده ساکنین هم استفاده می شده. یکی از ویژگی های این محل که باعث زیبا شدن محل شده اینه که آب اضافه از آسیاب ها به حالت آبشار به داخل یک حوضچه میریزه که منظره ای زیبا رو در این مکان درست کرده. تونل های سه گانه “سه کوره”، “دهانه شهر” و “بلیتی” وظیفه انتقال آب به آسیاب برای به چرخش در آوردن پره ها رو داره. مجموعه آبشارهای شوشتر یک شاهکار مهندسی در ایران و جهان هستش.

آبشارهای شوشتر 4

مسیر دسترسی به آبشار شوشتر

این آبشار در شهر شوشتر و در خیابان شریعتی قرار داره که در جنوب پل بند گرگر واقع میشه. همچنین از اهواز تا شهر شوشتر نیز فاصله ای در حدود 100 کیلومتر می باشد.

/div>

6 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *