غار رود افشان

غار رود افشان با دهانه ای 40 متری

غار رود افشان از غارهای زیباییه که مکانی مناسب برای افرادیه که به دنبال ماجراجویی هستن و رفتن و بازدید از این غار براشون خارج از لطف نیست و اتفاقا” هیجان زیادی بهشون دست میده از زمانی که ورودی غار رو ببینن…

غار رود افشان
از لحاظ مسافتی باید بگم اینجا برای گردشگران تهرانی هم جای نسبتا” نزدیکیه و از شهر تهران چیزی حدود 2 ساعت راهه و در واقع غار رود افشان توی استان تهران قرار گرفته.

غار رود افشان داخل
دهانه ی ورودی غار رود افشان توی ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته. دهانه ی این غار نسبت به بقیه ی غار ها بسیار بزرگه و وقتی دهانه ی غار رو می بینین یه حس خاصی بهتون دست میده که این احساس یه حس عجیبیه که باعث میشه رفتن به داخل غار رود افشان رو براتون جذاب تر کنه.

غار رود افشان دهانه از خارج غار

این دهانه ی غار که شکلی قوسی رو داره، عرض این دهانه حدود 40 متر هستش و ارتفاعی حدود 12 متر داره و از این لحاظ یک ورودی بزرگ برای یک غار به حساب میاد. از لحاظ برگی دهانه ی غارهای ایران، غار رود افشان بعد از غارهای ایوب و اسپهبد خورشید سومین غاری هستش که دهانه ای بزرگ داره.

غار رود افشان قندیل ها
غار رود افشان درواقع توی دره ی رود افشان قرار گرفته و رودخونه ی دلیچای هم در این دره وجود داره که این رودخونه حامل آب دریاچه ی تار و هویره که در آخر هم این آب ها به حبله رود می ریزن.

غار رود افشان راهروها
این غار هم مثل بسیاری از غار های دیگه ی کشورمون جنسی آهکی داره و علت وجودیش و تاریخچش برمیگرده به 35000 سال قبل یعنی زمانی که آتشفشان دماوند فعال بوده و در اثر وقوع این آتشفشان دهانه ی زمین شکاف برمیداره که درواقع میشه همین دهانه ای که امروزه داریم می بینیم.

غار رود افشان داخل
خوشبختانه سقف این غار زیاد کوتاه نیست و به راحتی میتونین داخل غار رود افشان راه برید. این غار در سالیان بسیار دور محلی برای عبور و جریان سفره های زیرزمینی بوده و همین جریانات آب باعث دادن شکل زیبا به دیواره های غار شده اند.

غار رود افشان تالار
سقف این غار هم دارای قندیل های بسیار زیباییه و در این غار چاله های آبی هم وجود داره و این غار در کل دارای 2 تالار اصلی هستش. بعد از ورودی دهانه ی اصلی این غار تالار اول قرار داره و سقفش چیزی حدود 20 متر ارتفاع داره. در جلوتر مسیر کمی باریک میشه و گذشتن کمی مشکل و در نهایت به تالار دیگه ای میرسین که سقف اون هم حدود 10 تا 12 متر ارتفاع داره. هوای این غار کلا” مرطوب هستش و در قسمت انتهایی غار تنفس یکم مشکل تر میشه. این غار عمق بسیار زیادی نداره و اگر بخواین کامل داخلش رو بگردین چیزی حدود 3 ساعت زمان میبره.

غار رود افشان گروهی
یادتون باشه برای رفتن به غار رود افشان هم مثل سایر غار ها باید لوازم مناسب و لباس مناسب داشته باشین مثل چراغ قوه و ترجیحا” هد لایت، کیف کمک های اولیه، طناب، لباس ضد آب یا ترجیحا” لباس اضافه برای زمانی که لباستون خیس شد.

غار رود افشان دهانه از داخل

همینطور به صورت گروهی به این غار برید و اگر راهنما داشته باشین بهتره. مسیر پاده روی تا غار هم مسیر بسیار راحتیه و مشکلی نخواهید داشت.

غار رود افشان نقشه پیاده روی

مسیر دسترسی به غار رود افشان

همونطور که گفتم این غار در استان تهران و در روستای رود افشان قرار داره و از شهر تهران حدود 118 کیلومتر فاصله داره و وقتی از تهران به سمت فیروزکوه حرکت می کنین حدود 60 کیلومتر مونده به شهر فیروزکوه تابلوی روستای سید آباد رو میبینین. بعد از پمپ بنزین سید آباد تابلوی روستای رودافشان رو میبینین وارد جاده شده و در این جاده بعد از حدود 20 کیلومتر رانندگی به روستای رود افشان میرسین (یادتون باشه که کل مسیر اصلی رو برید و خروجی دیگه ای رو نرید تا به تابلوی ودافشان برسین.) و در قسمت انتهایی روستا پارکینگی مهیا شده برای بازدیدکنندگان از این غار زیبا. ماشین رو در این پارکینگ پارک کنین و از اینجا تا دره ی رود افشان که غار در دامنه ی شمالی این دره قرار داره باید پیاده برید که چیزی حدود 20 دقیقه زمان نمیبره.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *