کوه خضر نبی واقع در دل کویر

کشور ما کشوری مذهبی است که در آن حرم های مطهری چون حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و امام زاده های مختلفی در آن قرار گرفته است . یکی از مکان هایی که شاید اصلا اسم آن به گوش ما نرسیده باشد ، کوه خضر نبی است . کوهی در استان قم .

ماجرا از این قرار است ، زمانی که شما از شهر قم به طرف جمکران می روید ، 3 کیلومتر مونده به جمکران به کوه سفیدی می رسید که کوه خضر نبی نام دارد . این کوه قدمتی در حدود 3000 سال دارد و گفته می شود در بالای آن ، غاری وجود داشته که در زمان های گذشته حضرت خضر در آنجا دیده شده اند .

کوه خضر نبی قم

از زبان امامانی چون حضرت امام صادق (ع) حضرت خضر (ع) از پیامبران الهی بوده اند و از معجزات ایشان این بوده که بر هر زمین خشکی می نشست ، زمین سبز و خرم می شد و دلیل نامشان ، خضر (سبز) نیز همین است . از جمله ویژگی های حضرت خضر ، عمر طولانی ایشان بوده که طی روایات مختلف معصومین ، ایشان زنده اند و تا زمان دمیده شدن صور از دنیا نمی روند و در مراسم های مختلف ، چون حج حضور دارند و دعای مسلمانان را آمین می گویند .

با گذشت زمان، مسجدی بر فراز کوه خضر نبی به جای آن غار ساخته شده است .

1

زمانی که به پایین کوه می رسید و به بالای آن نگاه می کنید، ارتفاع زیادی ندارد اما برای رسیدن به بالای آن، باید 300 پله را طی کرد . که این پله ها با گذشت زمان ، طی نذر یکی از اهالی ساخته شده . اما زمانی که به بالای کوه خضر نبی می روید ، چشم اندازی از شهر قم ، حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران را خواهید داشت .

4

کوه خضر نبی همواره محلی برای عبادت و راز و نیاز بوده است . در ابتدا جایی برای خلوت و عبادت حضرت خضر (ع) و پس از آن بزرگانی چون ملاصدرا ، مرحوم شیخ مرتضی زاهد قمی برادر حاج شیخ عباس قمی و در سال های اخیر مرحوم حاج شیخ جعفر مجتهدی از چله نشینان این مسجد بوده اند .

کوه خضر نبی نزدیک قم

از نظر آب و هوایی به علت قرار داشتن این مسجد بر بالای کوه خضر نبی ، هوای مطلوب تری نسبت به شهر قم دارد و تابستان های آن خنک تر و زمستان های آن ، سرد تر است .  همچنین به علت قرار داشتن این کوه در مسیر بادهای کویری ، آب و های مطلوبی نسبت به مناطق اطراف دارد .

مسیر دسترسی به کوه خضر نبی

برای رسیدن به کوه خضر نبی ، اگر از مرکز شهر قم ۶ کیلومتر به سمت جنوب برین ، به این کوه می رسین . با ماشین، در حدود ۲۲ دقیقه توی راه هستین تا به این کوه برسین .

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *